Formidlings- og videnscenteret Naturama, i Svendborg
I min hjemby Svendborg, ligger det helt fantastiske naturformidlende museum Naturama. Naturama har jeg besøgt flere gange igennem mit liv, både med familie, venner og med børn fra institutioner jeg har arbejdet i og jeg ved derfor, at Naturama er et stort sted med rigtig mange spændende ting, som børn kan blive fordybet i og fanget af.
Jeg har aldrig før været i Naturama med en gruppe vuggestuebørn og vil derfor have mit fokus herpå, med henblik på at kunne opretholde interesse og samtidig ikke gøre det hele for stort og uoverskueligt for børnene. Gennem mit indlæg har jeg lagt nogle stemningsbilleder ind, med en sød pige jeg kender på, som er ”skjult” for hendes forældres skyld.
Naturama lægger altid et stort arbejde i at udarbejde og forme, nye spændende oplevelser/udstillinger med forskellige temaer. Som noget helt nyt, har Naturama lige åbnet deres nye udstilling, ”Fortidens monstre”. Udstillingen er utrolig fangende og spændende – for større børn, men bestemt ikke et sted jeg vil begive mig ud i med vuggestuebørn, som de selv beskriver den ”Store barske rovdyr, farverige kæmpepadder, krybdyr og monsterøgler med sære gevækster” er denne udstilling simpelthen for ”uhyggelig” for min brugergruppe. Jeg sørgede derfor selvfølgelig for at holde mig uden om denne afdeling, men lægge mit fokus på udstillingerne af de udstoppede dyr og nåede også at få en hurtigt kig på de levende dyr på Naturama.Naturama er fyldt med en masse ting for børn og jeg er sikker på og min oplevelse er, at størstedelen af børn vil kunne bruge lang tid derinde. Der er masser af små aktiviteter for de måske lidt større børn, rundt omkring på museet, nogle steder kan du høre dyrelyde, hvilket er et hit for min målgruppe og så finder du kasser med udklædningstøj – udklædningstøj er et også altid sjovt!
Jeg har snakket med en af Naturamas naturformidlere, de har heldigvis flere af dem og de er alle rigtig dygtige. Jeg spurgte ind til Naturamas undervisningsaspekt – eller rettere deres vidensdeling. Hvordan de ville udfolde noget, hvis det var en gruppe vuggestuebørn som kom på besøg? Han svarede at Naturamas formidling og rundvisninger på Naturama altid tager grundigt udgangspunkt i den aktuelle gruppe børn der er tale om på besøget. Når det handlede om vuggestuebørn, så ville de være meget opmærksomme på at få en dialog/samtale med børnene om det emne, det måtte være, så det ikke udelukkende blev formidleren der taler hele tiden. Han fortæller at de ynder at bruge det narrative til deres formidling, altså hvor de fortæller en historie om dyret og måske endda giver dyret et navn. Derudover kunne de også finde på at fortælle en oplevelse, som de har haft omkring dyret.
Formidleren fortæller at de er meget opmærksomme på at fortællingen, skal være båret af et konkret dyr eller genstand. Det må altså ikke blive for abstrakt. Til fortællingen, fortæller han også der altid vil være en form for genstand, som børnene kan røre ved. Det kunne for eksempel være en knogle, tand eller et skind, fra det dyr der er fortælling om. Sådan at alle børnene kan få brugt alle deres sanser, til at opleve fortællingen. Han fortæller også at de også vil sørge for at holde fortællingerne korte, så de ikke bliver for langtrukne for de små. Sidst men ikke mindst, ville de prioritere at flytte sig rundt på museet, så børnene oplever forskellige områder/dyr og fortællinger dertil.
Jeg er rigtig glad for at høre, at formidlerne er fuldstændig klar på at få alle aldersgrupper inden for døren og jeg kan tydeligt høre at han før har haft med vuggestuebørn at gøre. Hovedsageligt fordi jeg kan bekræfte alle de ting han siger, som er vigtige når det er de små størrelser der er tale om. Formidleren snakker altså om en masse forskellige lærings/videns former. Hovedsageligt vil formidlingen bestå af en god blanding af dialogisk-, katalogisk– og kropslig viden, den dialogiske og katalogiske viden (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm (2015) s. 59-63) vil komme i spil ved fortællingerne og samtalerne med børnene, hvor formidlerne på naturlig vis vil tage fagbegreber og dyrene i spil. Særlig vigtigt hos vuggestuebørn, kommer den kropslige viden også i spil, både ved at bevæge sig rundt i museet og aktivt gå rundt og se på dyrene, men også ved at formidleren vil have genstande børnene kan se og røre ved.
Efter mit besøg i Naturama, må jeg indrømme at jeg higer efter en dag at kunne tage en gruppe fra min vuggestue med på naturmuseumsbesøg. Det mærkes tydeligt på formidleren at han er forberedt til denne målgruppe og derudover har jeg fået viden om, hvor let det er at få en aftale med en formidler, så både de og vi kan være lidt forberedt på hvad der vil ske på besøget.
Ekskursioner ud af huset er altid en sjovt for børnene, når det er nøje planlagt. Jeg forestiller mig at udvælge en gruppe børn, som har en god relation til hinanden som jeg kan tage med til Naturama, da særligt det sociale aspekt af læringen (Hyllested, 2009) har stor betydning for vuggestuebørnene, det er vigtigt de er sammen med nogle mennesker de føler sig trygge ved, da de mennesker man er sammen med, mens man lærer, påvirker læreprocessen. Herudover vil sådant et besøg, skabe bund for læring med stort erkendelsesmæssigt aspekt, da børnene uden tvivl (Det gjorde min venindes datter også) vil fortælle lystigt om deres oplevelser, både til deres forældre, de andre pædagoger og børn, med hjælp af billeder fra deres tur. Børnenes episodiske hukommelse (Ejbye-Ernst, 2015) s. 62-64) helt sikkert også blive styrket, da sådan en tur kun sker en sjælden gang imellem og vil være bestå på en masse nye ting for børnene.
Litteratur
Ejbye-Ernst, N. &. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Århus: Hans Reitzels Forlag.
Hyllested, T. (2009). Overvejelser over, hvad det vil sige at lære, når elever tager uden for skolen. I Underholdning eller undervisning? (s. 25-37). Frederikshavn: Dafolo.
Litteratur
Ejbye-Ernst, N. &. (2015). Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Århus: Hans Reitzels Forlag.
Hyllested, T. (2009). Overvejelser over, hvad det vil sige at lære, når elever tager uden for skolen. I Underholdning eller undervisning? (s. 25-37). Frederikshavn: Dafolo.
Hej Kiwa - et spændende besøg med mange god refleksioner og koblinger til relevant teori. Du kunne overveje hvordan I kan arbejde videre med oplevelserne med vuggestuebørnene efterfølgende, om man kan fastholde nogle af oplevelserne med fotos? Hvis museet låner enkelt genstande ud, kan skindet, knoglen, tanden findes frem igen hjemme på institutionen og historier / oplevelser genfortælles. Prøv at kigge Dortes muldvarpe forløb og hvordan hun efterbearbejder: https://dortheogannesnatureventyr.blogspot.com/2022/02/mulvarpetur.html
SvarSlet