lørdag den 15. januar 2022

Anne-Bodil's Biotop


Jeg har efter megen overvejelse fået udvalgt hvilket område jeg vil bruge til min biotop. Jeg er så privilegeret at bo tæt på mange naturskønne områder, og har derfor brugt ugen på at besøge dem alle, tage billeder og sluttelig træffe mit valg. Udslaget som gjorde det blev denne, var at der var en bænk så naturen kunne observeres, absorberes og nydes til fulde og ikke mindst komfortabelt 😀 


Jeg har valgt et område hvor jeg nærmest boede i mine børneår. Det ligger over for mit barndoms hjem, og mangt en hule er blevet bygget i krattene her. Anlægget består hovedsageligt af løvtræer, hvor stisystemer guider en forbi vandhullerne som findes der (5 stk.). Der grænser marker, som hver sommer opdyrkes, op til 3 af siderne i bunden af anlægget. Ved indgangspartiet og toppen af anlægget er der en stor lysning med et stort græsareal hvor der findes bord/bænke sæt, bålplads og ikke mindst skulpturerne de 6 træmænd. Dette er er store træmænd udskåret af ask, lærk og poppel tæer, og som symboliserer tingstedet som lå skråt overfor. Derud over findes der en stor sø som omkranses af dunhamre.






Min biotop ligger i den anden ende af anlægget, det er mange år siden jeg har begivet mig ind i denne del af anlægget sidst. Den gang var det meget tæt i beplantningen, og der kunne ikke ses fra den ene ende til den anden. Dette har nu forandret sig, således at de store træer er bibeholdt mens at krattet som var fantastiks at lege gemmeleg i var fjernet de fleste steder. 

Området jeg har valgt til min biotop er (nu) en halvø, hvor der er opstillet en lille bænk, så man kan kigge ud over det meste af anlægget. Der er både løvtræer, træer samt en del af krattet er bibeholdt der. Grunden til jeg valgte netop det sted, var at der var en fantastisk ro, således man kunne høre fuglefløjt, skræppende ænder og vinden i beplantningen - et sted, hvor der ikke kun kan findes naturoplevelser, men forhåbentlig en indre ro, hver gang jeg besøger den.

2 kommentarer:

  1. Hej Anne-Bodil
    Det er godt med en bænk - husk te/kaffe ;-) Overskuelige præsentation af din biotop - det bliver spændende at følge med!

    SvarSlet
  2. Fine sted du har fundet der :-) Spændendne
    Anlægget i Hunderup...Hvor ligger det i forhold til træmændene... der sidder i rundkreds når man kommer fra landbrugsskole-siden..

    SvarSlet

Kiwa Plantehold Logbog 22.03 - 11.04

Status på planterne fra d. 22.03.22, der sker en smule, mest med hvidløg og chiafrø. Chiafrøene er allerede nu blevet smagt på, både for sig...