Til museumsopgaven besøgte jeg i vinterferien Arkæologisk museum i Haderslev, sammen med min 11 årige søn, som interessere sig en del for historie og arkæologi, hvorved det følelsesmæssige aspekt af læringen allerede er tilgodeset, da han har stor glæde ved og lyst til at besøge museet (Hyllested, 2009, s. 27). Han føler sig på den måde godt tilpas ved besøget, da han føler at det har værdi for ham, hvorved paratheden for læringen øges.
Arkæologisk museum i Haderslev ligger under Museum Sønderjylland, som er et af Danmarks største museer. Museet dækker både over kulturhistorie, kunsthistorie og naturhistorie for hele Sønderjylland.
I Vinterferien havde de en særudstilling omkring "Det forsvundne Hertugdømme: Hans den ældre 500 år" som vi gerne ville ind og se og hvor der bl.a. var lavet en gådejagt til børn fra 10 år.
En video af udstillingen kan ses på følgende link:
https://www.youtube.com/watch?v=z98t-eXrwbc
Gådejagten bestod af forskellige opgaver, hvor vi først blev introduceret for en del af historien bag udstillingen, hvorefter vi skulle lave nogle opgaver, hvor svarene skulle bruges som hint til næste opgave osv.
Gådejagten og opgaverne var meget forskellige og man kunne tydeligt fornemme tankerne bag opgaverne, som byggede på at stimulere noget forskelligt hos børnene.
- Der var f.eks. en opgave hvor man skulle finde nogle fejl mellem to næsten identiske billeder, som efterfølgende gav et årstal, som man skulle bruge i slutningen af gådejagten.
- Der var en opgave, hvor man udfra nogle fejlsymboler, skulle tegne en prik - prik tegning, som igen skulle hinte til noget i den sidste afslutnende opgave.
- Der var en opgave, hvor man i fællesskab skulle finde vej rundt på gulvtæppet, som var lavet som et gammeldags danmarkskort med bynavne, hvor man ved at udelukke nogle placeringer skulle finde den rigtige by, som igen skulle hinte til den sidste opgave.
Efter at have været opgaverne igennem, var man både blevet præsenteret for de erkendelsesmæssige stimuli, de følelsesmæssige stimuli, de færdighedsmæssige stimuli og de sociale stimuli, som alle skaber forskellige typer af erfaringer hos den enkelte, og derved bliver betydningsfuld i forhold til læring (Hyllested, 2009, s. 33).
Formålet med gådejagten var at finde Hertugens hjerte og dermed hans sidste vilje omkring hvor han ønskede at blive begravet. Gådejagten var dog temmelig kompliceret og vi måtte til sidst give op og i stedet nøjes med udstillingen, da vi ellers aldrig var kommet hjem:)
Efter min mening lidt ærgerligt, at den var så svær, men sønnikke hyggede sig og det var jo det vigtigste.
Efter endt tur i særudstillingen med gådejagt, begav vi os videre ud på museet for at se den almindelig udstilling, som vi også flere gange før har besøgt.
Udstillingen indeholder et bredt udsnit af forskellige ting, som viser noget om livsstilen på daværende tidspunkt, og på trods af at vi har besøgt udstillingen flere gange før, syntes vi at opdage noget nyt hver gang.
At have besøgt samme sted flere gange, giver på den måde også et andet overskud til at se mere og mere for hver gang. Jeg oplever det lidt som den vidensspiral der henvises til jfr. Jerome Bruner (Hyllested, 2009, s. 33), som bliver ved med at udvide og udvikle sig, for hver gang.
Vi fik set skeletter
Døbefonde
Hvordan husene dengang var indrettet og folk boede
En gammel købmandsforretning
Et par gamle cykler
Og mange andre ting fra forskellige udgravninger rundt omkring i Danmark, som fortæller noget om hvordan vores forfærdre levede dengang.
Da jeg besøgte museet, havde jeg min 11 årige søn med, som selvfølgelig aldersmæssigt ligger nogle år over vores målgruppe, men hvis man ønsker at besøge museet med børn fra vuggestue/børnehave alderen, er der også mange muligheder for det.
Museet byder bl.a. på undervisningsforløb målrettet dagtilbud/daginstitutioner, som f.eks.:
- I nissernes fodspor og mor Almas bagedag.
- Fra stenalder til vikingetid.
- Ohøj landkrabber.
- Skulpturværksted.
- Byvandring.
- Udlejning af emnekasser m.m.
Man kan gå ind og hente pjecen og bestille tid på hjemmesiden
https://msj.dk/undervisning-og-laering/
Litteratur:
Hyllested, T. (2009). Overvejelser over, hvad det vil sige at lære, når
elever tager uden for skolen. I Underholdning eller undervisning? (s.
25-37). Frederikshavn: Dafolo.
Hej, var lige forbi, fint at du får inddraget Hyllested litteraturen og bl. a. det følelsesesmæssige aspekt. Overvej måske hvordan de tre øvrige aspekter inddrages/tilgodeses i formidlingen. vh ib
SvarSlet