Lad os grave jord op!
Efter min sidste aktivitet med børnene i vuggestuen, var jeg fast besluttet på at vi igen skulle ud og have fingrene i jorden og sanserne i spil. Målet for denne aktivitet er at børnene bruger sanserne og oplever naturen tæt på, derudover ønsker jeg at børnene for nogle gode erfaringer med dyr i naturen, som Didriksen, U. Siger "Små børn skal lære at omgå dyr, mærke dem og føle, at det er spændende at være sammen med dem". Dermed ønsker jeg også at børnene for lyst til at undersøge naturen på egen hånd.
"Engagement, den umiddelbare glæde, sansning og her og-nu-perspektivet fylder i børns oplevelser og lege i naturen." (Den styrkede læreplan, 2018)
Sammen med 4 store vuggestuebørn sidder jeg og snakker om krible krable dyr, vi snakker om at vi skal på tur ud og finde nogle dyr. Jeg fortæller børnene allerede hjemme på stuen, hvad planen er, for at skabe nysgerrighed. Jeg fortæller at vi skal ud og grave jord op og tage med hjem til Brumbassen, for at kigge efter dyr.
Jeg tager en af vores små krible krable plakater frem og sidder med sammen med børnene.
Hvilke dyr tror i vi kan finde nede i jorden?
Børnene overrasker mig utrolig meget, eftersom de peger på mange relevante dyr, om vi ser dem? det må i læse videre for at finde ud af ;-) Det er vigtigt at pege ud at i dette stadie, bliver det blot sagt; orm, bille, edderkop og snegl, og ikke nogen specifik art.
Vi efterlades i undren og skynder os at få tøj på, så vi kan komme afsted. Børnene hjælper mig med at finde poser frem, vi kan have jorden i på turen og en skovl vi kan grave med. I rask tempo går vi afsted mod biotopen (Seminariehaven) for at finde vores sted. Som forudset er biotopen smuk med masser af forårsblomstrende erantis og vintergækker, som børnene bemærker - dem vil i se mere til i aktivitet 4.
Vi finder et godt sted ved biotopen og sammen, for vi gravet nogle skovlfulde jord op i en pose, jorden er stadig meget hård, men med lidt hjælp, er det hovedsageligt børnene der graver jorden op.
Børnene undres.... "DER INGEN DYR!" siger de når de kigger på jorden i posen.
Vi går lidt rundt og leger i seminariehaven og drager derefter hjemad, så vi kan få kigget på vores jord (forhåbentlig med dyr i). Da vi ankommer hjemme, løber børnene hastigt ind til bordet, hvor de ved vi skal kigge på jorden, de venter spændt og ser til, imens jeg henter en balje vi kan have jorden i. Sammen får vi vendt jorden ud og kigger. Til at starte med kan vi ikke rigtig se noget. En af børnene siger "JEG TROR EN REGNORM", i det øjeblik går det op for en af de store piger, at der rent faktisk måske er dyr i jorden og hun begynder at blive bange, hun ryster og vil holde mig i hånden, hun er bange for ormene i jorden.
Jeg stryger hende på hånden og siger hun gerne må starte med at kigge på, imens de andre begynder at rode stille og roligt i jorden.
"DÉR! ORM" udbryder en af børnene og knap som han når at sige det, begynder det så småt at krible og krable frem med dyr.
Vi snakker om hvilke dyr vi har fundet, børnene hjælper med at fortælle hvad det er ;-) Biller og orme. Jeg sætter lidt ord på, vi har fundet en regnorm, bænkebidere og nogle bitte små biller jeg ikke kan genkende, vi har også fundet en ørntvist. Børnene gentager de navne jeg har givet dyrene og bruger derefter de ord jeg har givet dem. Efter vi har snakket lidt, vil børnene gerne holde regnormene og jeg hjælper dem med at få dem om i hænderne, vi laver flad hånd så de trygt kan ligge der. Pigen som er bange, ser til fra sidelinjen, men snakker med og gentager også beskrivelserne, hun siger igen hun er bange, jeg fortæller hende at de ikke gør hende noget, at regnormene spiser bladene nede i jorden og laver dejlig jord til planterne. Hun kigger undrende og efter lidt tid, kommer en meget rystende hånd hen imod mig "Hjælpe mig holde regnorm?" spørger hun med en meget stille stemme.
Stille og roligt tager jeg en regnorm hen til hendes hånd, med en lille forventning om at hun vil flytte den igen. Hun holder sin rystende hånd, og jeg lægger noget af regnormen op i hendes hånd, med min hånd lige ved siden af... Hun smiler og griner, hun er SÅ stolt og ryster ikke mere.
SEJR!!!
Litteratur
Den styrkede pædagogiske læreplan, rammer og indhold (2018)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar