onsdag den 6. april 2022

Udviklingsprojekt del 1

 1. Undring / problemstilling

Hvordan har daginstitutionerne på nuværende tidspunkt fokus på, at få science implementeret i deres dagligdag?

Hvordan kan vi som pædagoger, understøtte og implementere science i dagligdagen?

Hvad siger forskningen om science i dagtilbud?

Vi vil bruge den pædagogisk didaktiske metode aktionslæring til at rammesætte vores udviklingsprojekt i vores pædagogiske praksis. 


2.a Viden

Med “Den styrkede pædagogiske læreplan” som kom i 2018, blev temaet som tidligere hed “Natur og naturfænomener” ændret til “Natur, udeliv og Science”. Dermed blev det at arbejde med science i dagtilbud også en ting vi via loven er underlagt. Men hvor meget science bliver børnene rent faktisk præsenteret for i dagligdagen -Er vi i institutionerne gode nok til at løfte denne opgave, og forstår vi vigtigheden af at løfte den? Hvis ikke hvad gør vi da for at det bliver en del af vores hverdagstænkning? 

Vi finder netop dette emne interessant, idet vi sidder med en opfattelse af, at netop dette tema i læreplanen, hurtigt bliver overset i en travl hverdag. 


For at få indblik i hvad forskningen  siger omkring dette emne, ønsker vi i projektet at undersøge og læse forskningsrapporten “Børns perspektiver på science - en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner” af Dorte Stokholm, Camilla Bech Blomgreen, Mie Christiansen og Niels Ejbye-Ernst. I denne rapport får vi et indblik i danske børnehavebørns erfaringer og oplevelser af de aktiviteter, der bliver igangsat for at styrke børnenes naturvidenskabelige perspektiver. Herudover vil vi læse forskningsoversigten “Betydningen af dagtilbuds arbejde med børn i naturen – En forskningsoversigt med fokus på nordisk litteratur” skrevet af Niels Ejbye-Ernst, Bettina Moss, Dorte Stokholm, Brian Lassen, Søren Præstholm og Thorleif Frøkjær. Denne forskningsoversigt skal formidle viden betydningen af naturen for børn fra 0-6 år med særlig fokus på børnenes ophold i dagtilbud. Forskningsoversigten er baseret på nordisk litteratur, men der er også internationale forsknings sammenfatninger med.

Vi vil også læse relevante kapitler i bøgerne :
1) “Pædagogik for bæredygtighed og science i dagtilbud” af Stig Broström og Thorleif Frøkjær. Bogen giver en teoretisk og metodisk ramme, både til at reflektere over og skabe konkrete pædagogiske forløb der kan bidrage til, at børnene bliver bevidste om naturfænomener, klima og miljøspørgsmål. 2) “Natur, udeliv og science - Et nyt læreplanstema”  denne bog folder læreplanstemaet ud og give nogle bud på, hvad en natur-, en udelivs- og en science tilgang kan være, og hvordan de tre tilgange skal ses som en helhed.


2. b Vidensindsamling

Vores indsamling af empiri vil foregå gennem daglige observationer og iagttagelser foretaget af os ude i hver vores institution, fra vuggestue - børnehave - skole. Derudover har vi sammensat et spørgeskema som vi ønsker at udleverer til vores leder samt kollegaer, så vi kan få deres perspektiv på emnet. I spørgeskemaet vil vi stille følgende spørgsmål:

  • Arbejder du med science sammen med børnene i din dagligdag i institutionen?

  • Hvis JA - Hvordan? (kom gerne med eksempler)

  • Hvis Nej - Hvorfor ikke?

  • Finder du arbejdet med science vigtigt?

  • Bliver der efter din vurdering, generelt arbejdet med science i institutionen?

  • Hvis ja, hvordan oplever du det bliver praktiseret?



Litteraturliste

Ejbye-Ernst, N. (2019). Natur, Udeliv og Science - et nyt læreplanstema. Hans Reitzels Forlag.

Frøkjær, S. B. (2021). Pædagogik for bæredygtighed og science i dagtilbud. Samfundslitteratur.

Niels Ejbye-Ernst, B. M. (2019). Betydningen af dagtilbudsarbejde med børn i naturen - en forskningsoversigt med fokus på nordisk litteratur. Nordea Fonden.

Smidt, S. K. (2021). Aktionslæring i pædagogisk praksis. Frederikshavn: Dafolo.

Stokholm, D. B.-E. (2022). Børns perspektiver på science- en publikation om børns perspektiver på science i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. Novo Nordisk Fonden.

Undervisningsministeriet, B. o. (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan. Hentet fra Emu Danmarks læringsportal: https://emu.dk/dagtilbud/forskning-og-viden/den-styrkede-paedagogiske-laereplan/den-styrkede-paedagogiske?msclkid=72c94e81b67011ec85157f93690edd6d

 

1 kommentar:

  1. Hejsa
    Tak for opgaven - spændende område at tage fat i med inddragelse af relevant litteratur. Har I fat i anden litteratur end det vi kan læse os frem til i opgavebeskrivelse - lav gerne en foreløbig litteraturliste ;-)
    Fint at indsamle empiri via spørgeskema - overvej hvordan I sikrer at I har et indblik respondenternes forståelse af science begrebet. At de i 'hvordan' ikke kun forholder sig til hvilke emner de arbejder med, men også deres didaktiske overvejelser omkring hvordan børnene er aktive i science aktiviteterne. (se bilag: beskrivelse læreplanstema 5 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/968) - eks: "Børnene opmuntres til at foretage egne undersøgelser"
    Overvej evt. at læse metode litteratur om spørgeskemaer.
    Håber der er samarbejdsaftaler med institutioner og at I har en tidsplan for hvornår / hvordan I vil samarbejde.
    Vh Ib & Ida

    SvarSlet

Kiwa Plantehold Logbog 22.03 - 11.04

Status på planterne fra d. 22.03.22, der sker en smule, mest med hvidløg og chiafrø. Chiafrøene er allerede nu blevet smagt på, både for sig...