Så kom tiden til at oprette et plantehold, så søndag d. 6/3 var store så-dag hos mig og mine trofaste hjælpere. Vi havde været ude at samle frø i skoven således at mine vilde planter blev:
Bøg
Eg
Ahorn
Sitka-grankogle
Ellekogler
Om der overhovedet er et eneste frø som får succes med
at spirer op er jeg meget spændt på. For efter at have læst på www.skoven-i-skolen.dk er indsamlingen
af frø sket alt for sent, dette skulle have været foretaget i efteråret. Frøene
skulle have været sået på helt andre tidspunkter end nu og sidst, men ikke
mindst, kan frøene have fået infektioner, hvis der er opstået sår eller revner
på disse.
Efter en tur rundt i køkkenet faldt valget af køleskabs/køkkenskabs frø på:
Snackpeber
Tomat
Squash
Solsikke
Pinjekerne
Hvidløg
Derudover satte jeg sidste sommer gang i et lille eksperiment, hvor jeg på opfordring af børnene satte æblekerner fra vores 2 æbletræer for at se om disse kunne spirer. Disse 2 potter har sammen med en potte med en blommesten stået siden da i alt slags vejer på terrassen, og vi følger dem løbende.
Mit plantehold fra frøposer blev fastlagt ud fra, hvilke jeg havde liggende i skuffen og blev følgende:
Persille
Dild
Purløg
Oregano
Ærter
Basilikum
Jeg har valgt at så alle mine frø i så -og priklejord
fyldt gamle plastikurtepotter jeg havde stående. Samt en enkelt gammel (vasket)
kødbakke, som blev forsynet med drænhuller. Efter hver enkelt såning, blev hver
potte forsynet med et navneskilt, sådan jeg ikke løber vild i, hvad der er hvad.
Samtlige potter er blevet placeret i det vindue hvor
der er mest lys, men også en del sol eftersom det er sydvendt. Derud over er det
i et rum, hvor der ikke behøves at luftes ud, så kommende planterne bliver
derfor ikke udsat for træk. Jeg har valgt at have mit plantehold indendørs, ide
jeg ikke har et drivhus til rådighed, eller de nødvendige evner eller pladsen
til at bygge en drivbænk.
Da det er et meget solrigt vindue jeg anvender er jeg opmærksom
på at tjekke både morgen og aften om jorden stadig er fugtig, dette gør jeg for
at en evt. spiring ikke bliver ødelagt ved at jorden udtørrer.
Naturfaglige overvejelser.
Hvad er et frø?
Det kan kort beskrives som plantes sikring for at
kunne videreføres, en mulighed for at etablere sig andre steder. Nogle frø
spredes via vinden, ved hjælp af dyrene, eller gennem selvspredning hvor
planten selv er i stand til at kaste frøene væk. Der er også frø der kan tåle
vand, og derfor flyder til nye steder (Ejby-Ernst & Stokholm, 2015, s. 90-91).
Og så er der mine frø som hverken har haft vind, vand, kast eller dyr indblandet
i deres spredning, blot mine fingre.
Hvad er en plante?
Den overvejende del af planter kendetegnes ved at
bestå af, rødder, stængel samt grønne blade. De fleste af disse planter danner
blomster og denne vej også frø, disse kaldes frøplanter. Der ud over findes plantegrupper
hvor formeringen eller videreførelsen sker ved hjælp af vindbårne sporer. I
denne gruppe finder man mosser, bregner, padderokker og ulvefodsplanter (Ejby-Ernst
& Stokholm, 2015 s. 84).
Hvad har planter brug for, for at kunne
spire og gro?
Lys + Vand + Kuldioxid = Glukose + Ilt (Farell, 2016,
s. 26)
Pædagogisk-didaktiske overvejelser.
I det pædagogiske felt kan et plantehold tilpasses en
hver borgergruppe, og der vil være rig mulighed for både læring og socialt
samvær for de deltagende .
Min målgruppe har jeg valgt til at være børnehavebørn
i alderen 3-4 år eftersom det er det felt jeg arbejder inden for. Jeg har valgt
at der skal tages udgangspunkt i deres madpakker, og så nogle af de ting den kan
indeholde. Derved vil jeg sætte fokus på
nogle af de naturvidenskabelige kompetencer, dette vil der dog komme nærmere
beskrivelse om når aktiviteten påbegyndes.
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D.
(2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Hans
Reitzels Forlag.
Farrell, H. (2016). Så dine frø og kerner (s. 12-40). Samvirke.
Thomsen, K. & Bendix, M. (2022) Frø og Spiring.
Skolen i skoven. https://www.skoven-i-skolen.dk/content/frø-og-spiring
Hej AB, det ser super spændende ud, dejligt at du får koblet til litteratur fra grundbogen og skoven-i-skolen;-) Super at du er opmærksom på at få inddraget de naturvidenskabelige kompetencer. vh ib
SvarSlet