Pædagogiske aktiviteter - disse er der tager udgangspunkt i i vores praksisafprøvning
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
Vi har udvalgt fire naturfaglige kompetencer, som vi vil have fokus på at udvikle igennem vores forløb.
Vi har valgt : at observere/kigge nøje efter bestemte ting, at kommunikere/bruge fagord, at undersøge/håndtere og at kategorisere/finde forskelle og ligheder. (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm, D. s.183)
Vi har valgt : at observere/kigge nøje efter bestemte ting, at kommunikere/bruge fagord, at undersøge/håndtere og at kategorisere/finde forskelle og ligheder. (Ejbye-Ernst, N.& Stokholm, D. s.183)
For at gøre vores målgrupper klar til at modtage vores sommerfuglelarver, har vi valgt at lave et forløb som gør dem mere bevidste om larverne og hvordan de bliver til sommerfugle en dag.
Vi har 3 aktiviteter i vores forløb:
1. Vi ser sommerfuglens livscyklus
2. Vi leger og mærker sommerfuglens livscyklus.
2. Vi leger og mærker sommerfuglens livscyklus.
3. Vi leder efter insekter som sommerfuglen.
Vi ser sommerfuglens livscyklus
Indhold refleksioner læringsudbytte
Vi har fundet denne smukke video på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=kVm5k99PnBk
Videoen er på 2 minutter og viser hvordan sommerfuglen udvikler sig fra æg til larve, fra larve til puppe og igen fra puppe til sommerfugl. Den vil vi vise til børnene inden vi modtager larverne, så de ved hvad de kan forvente og er forberedt på processen. Samtidig med at vi viser børnene videoen, vil vi italesætte hvad det er der sker og anvende fagbegreber som f.eks. æg, larve, puppe og sommerfugl.
https://www.youtube.com/watch?v=kVm5k99PnBk
Videoen er optaget helt tæt på og giver derfor børnene en helt unik mulighed for at se hvad der er i vente og hvad de skal holde øje med, når de modtager deres egne larve.
Ved at de både ser videoen med de smukke farver og lytter til hvad vi fortæller, forsøger vi at skærpe opmærksomheden og interessen og få lagret fagudtrykkende på flere forskellige måder, for at de på den måde forhåbentlig bedre kan forstå og anvende dem når processen med sommerfuglene for alvor går i gang.
Målet med aktiviteten er at forberede børnene til at modtage vores egne larver og på den måde skabe en tidlig interesse og forståelse for sommerfuglene, samt at introducere fagbegreberne gentagne gange og på flere forskellige måder allerede inden modtagelsen, i en forhåbning om at børnene bedre kan huske og anvende dem.
Vi leger og mærker sommerfuglens livscyklus.
For at børnene får en kropsligviden omkring sommerfuglens livscyklus, vil vi føre dem gennem denne proces via en leg kaldet Sommerfuglens livscyklus-leg (natur-vejleder.dk). Her vil vi føre dem gennem alle stadier af sommerfuglens udvikling fra æg til en udklækket sommerfugl. Gennem hele aktiviteten anvendes fagbegreber så som æg, larver, forpuppe, snabel, bagkrop, vinger, følehorn. Vore overvejelser i forhold til at inddrage denne aktivitet er at, ved vi gentagne gange leger denne leg, kropslig får lagret nogle af fagudtrykkene således disse ikke forekommer fremmede for børnene, når de observerer og vi taler om disse ved vores dyrehold. Derud over har vi en forhåbning om at ved at kroppen bringes i spil til at symbolisere processerne i sommerfuglens livscyklus, øges forståelsen og derved også læreprocessen for børnene.
Målet med aktiviteten er få skabt en ubevist læring hos børnene således at, når vi kommer til at skulle følge sommerfuglene fra larver til puppe og sluttelig som udklækket sommerfugl, har de en ubevidst viden omkring denne cyklus, og hvad næste skridt i processen er og vil være.
For at børnene får en kropsligviden omkring sommerfuglens livscyklus, vil vi føre dem gennem denne proces via en leg kaldet Sommerfuglens livscyklus-leg (natur-vejleder.dk). Her vil vi føre dem gennem alle stadier af sommerfuglens udvikling fra æg til en udklækket sommerfugl. Gennem hele aktiviteten anvendes fagbegreber så som æg, larver, forpuppe, snabel, bagkrop, vinger, følehorn. Vore overvejelser i forhold til at inddrage denne aktivitet er at, ved vi gentagne gange leger denne leg, kropslig får lagret nogle af fagudtrykkene således disse ikke forekommer fremmede for børnene, når de observerer og vi taler om disse ved vores dyrehold. Derud over har vi en forhåbning om at ved at kroppen bringes i spil til at symbolisere processerne i sommerfuglens livscyklus, øges forståelsen og derved også læreprocessen for børnene.
Målet med aktiviteten er få skabt en ubevist læring hos børnene således at, når vi kommer til at skulle følge sommerfuglene fra larver til puppe og sluttelig som udklækket sommerfugl, har de en ubevidst viden omkring denne cyklus, og hvad næste skridt i processen er og vil være.
Vi leder efter hvirvelløse dyr som sommerfuglen.
Ved denne aktivitet vil vi starte med at samle os gruppen og observere et billede af en sommerfugl. Når vi ser på billedet af sommerfuglen, italesætter den voksne sommerfuglens udseende og opbygning, med fagord og naturfaglige begreber om sommerfuglen, såsom hvordan sommerfuglen ser ud: Mønstre, størrelse, farve, vinger, ben.
Herefter kan billedet af sommerfuglen lægges ovenpå Krible Krable forskellighedsdugen, hvor den voksne sammen med børnene kan kategorisere sommerfuglen. (Krible Krable Dug)
Når sommerfuglen er blevet kategoriseret er det tid til at komme ud i naturen og se om vi kan finde andre dyr som enten er forskellige fra den eller har ligheder den.Målet for denne aktivitet er igen at forberede børnene på, at vi snart modtager larver som bliver til sommerfugle. Vi ønsker altså at skabe en tidlig interesse for børnene. Med denne aktivitet ønsker vi at skabe rum for at børnene kan tilegne sig en større naturfaglig viden, ved at observere og kategorisere sommerfuglen og dermed blandt andet få et godt sprogligt læringsudbytte. Vi vil skabe rum for at børnene får en positiv oplevelse og erfaring både i naturen men også særligt omkring sommerfuglen. Målet er her også at gøre børnene bevidste om og opmærksomme overfor det enkelte dyr.
11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
Se blogindlæg "Praksisafprøvning & Dyreholdsaktivitet
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Det er vores ansvar som pædagog at købe sommerfuglelarverne og det habitat den skal bo i. Når larverne er ankommet er det vores ansvar at sørge for, at larverne ikke lider nogen former for nød og får den daglige pasning de skal have. Hvis larverne eller sommerfuglene skulle afgå ved døden, vil det være vores ansvar som pædagoger, at bortskaffe dyrene og have snakken med børnene om hvad der kan være sket.
Litteratur:
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.
Microsoft Word - Livscyklusleg_sommerfugl (natur-vejleder.dk)
www.youtube.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar