Med udgangspunkt i dagtilbudslovens §7 som beskriver, hvordan læring skal skabes gennem pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende og hvor der tages udgangspunkt i børneperspektivet - så har jeg valgt at min
aktivitet skal være en skattejagt. Denne aktivitet har jeg valgt, da jeg ønsker
at børnene på denne måde kan skabe sig et kendskab til området (biotopen) og
danne sig et overblik over, hvad der kan findes i området. Jeg har med andre ord
tænkt denne aktivitet som en slags opvarmning til de næste aktiviteter. Under
denne aktivitet, vil jeg bistå børnene ved:
At gå foran, ved at rammesætte aktiviteten,
Stå ved siden af og at hjælpe dem, hvis der opstår tvivl om, hvor ”skattene” kan findes.
Gå bagved - ved at observere børnene i deres skattejagt.
Til aktiviteten har jeg medbragt 1 æggebakke i hvilken jeg, inden aktiviteten påbegyndes,
De deltagende børn syntes det var en vildt sjov aktivitet - og har allerede spurgt om det kan gentages.
Så mon ikke det skal prøves af igen, når foråret banker mere på 😉
Hejsa - god ide at inddrage dagtilbudsloven. Det vil være relevant at tage udgangspunkt i læreplantemaet 'natur' udeliv og science', på den måde er der også en mulig sammenhæng med fagets kompetencemål: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2015/08/modul-11-efteraret-2015.html
SvarSletDu må meget gerne folde denne del mere ud: "Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbogen til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model. "