mandag den 31. januar 2022

AB's Aktivitet 1 på biotop

 

Med udgangspunkt i dagtilbudslovens §7 som beskriver, hvordan læring skal skabes gennem pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende og hvor der tages udgangspunkt i børneperspektivet - så har jeg valgt at min aktivitet skal være en skattejagt. Denne aktivitet har jeg valgt, da jeg ønsker at børnene på denne måde kan skabe sig et kendskab til området (biotopen) og danne sig et overblik over, hvad der kan findes i området. Jeg har med andre ord tænkt denne aktivitet som en slags opvarmning til de næste aktiviteter. Under denne aktivitet, vil jeg bistå børnene ved:

At gå foran, ved at rammesætte aktiviteten,

Stå ved siden af og at hjælpe dem, hvis der opstår tvivl om, hvor ”skattene” kan findes.

Gå bagved - ved at observere børnene i deres skattejagt.

 

Til aktiviteten har jeg medbragt 1 æggebakke i hvilken jeg, inden aktiviteten påbegyndes, indsamler det jeg ønsker at børnene går på jagt efter, således de både får set på beplantningen, mellem beplantningen, og i skovbunden.

 




De deltagende børn syntes det var en vildt sjov aktivitet - og har allerede spurgt om det kan gentages. 

Så mon ikke det skal prøves af igen, når foråret banker mere på 😉


1 kommentar:

  1. Hejsa - god ide at inddrage dagtilbudsloven. Det vil være relevant at tage udgangspunkt i læreplantemaet 'natur' udeliv og science', på den måde er der også en mulig sammenhæng med fagets kompetencemål: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2015/08/modul-11-efteraret-2015.html
    Du må meget gerne folde denne del mere ud: "Beskriv og begrund dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbogen til at underbygge dine argumenter og anvend evt. en didaktisk model. "

    SvarSlet

Kiwa Plantehold Logbog 22.03 - 11.04

Status på planterne fra d. 22.03.22, der sker en smule, mest med hvidløg og chiafrø. Chiafrøene er allerede nu blevet smagt på, både for sig...