lørdag den 19. marts 2022

Dyrehold Opgave D Jane, AB & Kiwa



Dokumentation og formidling
 
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Kiwa
I vuggestuen vil udviklingen af dyreholdet hovedsageligt blive formidlet med billeder og video. Børnene holder dagligt øje med larvernes udvikling, og vi tager billeder og video af udviklingen. Jeg ser børnenes læringsudbytte, ved at de bruger ord som larve, puppe, sommerfugl, vinger osv. Når vi sammen ser på dyrene/billeder af dyrene/videoer. 

Jane
Jeg formidler udviklingen gennem billeder og video og vi snakker, for hver gang Elisa er på besøg, om hvad der er sket med larverne siden sidst. 
Jeg mødte tilfældigt Elisa i min fars kolonihavehus den ene weekend og her snakkede vi om sommerfuglens udvikling, imens vi tegnede alle morfars gipsplader til med de forskellige stadier:) 
(Og det glemte jeg selvfølgelig at tage billeder af)
For hver gang vi ses, forsøger jeg at formidle de forskellige begreber; æg, larve, puppe og sommerfugl på forskellig vis, ligesom vi snakker om f.eks. snablen, vingerne osv. Vi har bl.a. også set youtube videoer, leget at vi var sommerfugle i haven, som sugte nektar gennem et sugerør m.m.
Via den forskelligartede formidling, forsøger jeg at få Elisa til bedre at forstå og lagre begreberne i hukommelsen. 
For at videreformidle og dokumentere Elisas læringsudbytte, vil jeg tage billeder og evt. video af hende løbende.

14. Hvordan stilladserer læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)

Kiwa
Vi bruger illustrationer og video af larver og sommerfugle - herudover ser vi på de levende sommerfuglelarver. Jeg bruger de fagbegreber børnene kan være med til. Jeg formidler til børnene hvad det forskellige hedder og hvad der sker i processen, jeg støtter børnene i selv at fortælle hvad der sker.

Anne-Bodil

Jeg har endnu ikke modtaget mine larver, og derfor ikke fået opstartet mit reelle projekt dyrehold, idet jeg bevidst ventede lidt med at bestille dem hjem. Jeg var simpelthen bange for det endnu var for koldt til at slippe dem fri, hvis selve udviklingen hos sommerfuglene gik for hurtigt. Når jeg får mine larver vil vi daglig i børnehaven følge dyreholdet, og udviklingen i dette

For at jeg har kunne formidle udviklingen i mit sommerfugledyrehold inden larverne kom, har jeg valgt at investere i plast figurer formet hvilke illustrere sommerfuglens livscyklus. 




Dette har jeg valgt at gøre da dette giver mig mulighed for at kunne kommunikere med børnene omkring hvad der vil komme til at ske i udviklingen i vores dyrehold. På denne måde giver jeg dem mulighed for at stille spørgsmål allerede inden sommerfuglelarverne kommer, de vil derfor være forberedt på hvad det er de kan observere i dyreholdet. Det giver også mig en bedre chance for at forberede mig på hvad det er at børnene er mest optagede af, og jeg har derfor mulighed for at planlægge hvad der skal arbejdes med efterhånden som udviklingen i dyreholdet sker.  

Ydermere har jeg valgt at inddrage illustrationer af larve og sommerfugl, hvor fagbegreberne er på, dette gør at vi kan tale om hvad en larve eksempelvis består af, når vi så ser den rigtige larve, kan vi drage konklusioner på om det så rent faktisk hang sådan sammen. I forlængelse af dette vil jeg lave et vendespil med sommerfuglens livscyklus, sådan at det gennem dette giver en oplagt chance for at kunne kommunikere ved brug af fagbegreberne.

Jane 

Jeg har valgt at stilladserer læreprocessen gennem både videoklip på youtube, fysiske lege med kroppen, en tegning af en sommerfugl som hun skal farvelægge og tegninger vi laver sammen af de forskellige stadier i cyklusen. Derudover skal hun være med til at indrette volieret når tiden er inde til at pupperne skal flyttes derover og hun skal være med til at lave mad til og fodre sommerfuglene når de er kommet ud af deres puppe.
Variationen af aktiviteterne giver god mulighed for at lære på forskellige måder og derigennem give en bedre forståelse og lagring i hukommelsen.

Litteratur:

Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis.  Hans Reitzels Forlag.


1 kommentar:

  1. Hej med jer. Det er inspirerende at læse om jeres forskellige gode ideer til at stilladsere og formidle. Samlet set får I samlet et bredt repertoire af metoder. vh ib

    SvarSlet

Kiwa Plantehold Logbog 22.03 - 11.04

Status på planterne fra d. 22.03.22, der sker en smule, mest med hvidløg og chiafrø. Chiafrøene er allerede nu blevet smagt på, både for sig...