Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
14. Hvordan stilladserer læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Vi bruger illustrationer og video af larver og sommerfugle - herudover ser vi på de levende sommerfuglelarver. Jeg bruger de fagbegreber børnene kan være med til. Jeg formidler til børnene hvad det forskellige hedder og hvad der sker i processen, jeg støtter børnene i selv at fortælle hvad der sker.
Jeg har endnu ikke modtaget mine larver, og derfor ikke fået
opstartet mit reelle projekt dyrehold, idet jeg bevidst ventede lidt med at bestille
dem hjem. Jeg var simpelthen bange for det endnu var for koldt til at slippe
dem fri, hvis selve udviklingen hos sommerfuglene gik for hurtigt. Når jeg får
mine larver vil vi daglig i børnehaven følge dyreholdet, og udviklingen i dette
For at jeg har kunne formidle udviklingen i mit sommerfugledyrehold inden larverne kom, har jeg valgt at investere i plast figurer formet hvilke illustrere sommerfuglens livscyklus.
Dette har jeg valgt at gøre da dette giver mig mulighed for at kunne kommunikere med børnene omkring hvad der vil komme til at ske i udviklingen i vores dyrehold. På denne måde giver jeg dem mulighed for at stille spørgsmål allerede inden sommerfuglelarverne kommer, de vil derfor være forberedt på hvad det er de kan observere i dyreholdet. Det giver også mig en bedre chance for at forberede mig på hvad det er at børnene er mest optagede af, og jeg har derfor mulighed for at planlægge hvad der skal arbejdes med efterhånden som udviklingen i dyreholdet sker.
Ydermere har jeg valgt at inddrage illustrationer af larve og sommerfugl, hvor fagbegreberne er på, dette gør at vi kan tale om hvad en larve eksempelvis består af, når vi så ser den rigtige larve, kan vi drage konklusioner på om det så rent faktisk hang sådan sammen. I forlængelse af dette vil jeg lave et vendespil med sommerfuglens livscyklus, sådan at det gennem dette giver en oplagt chance for at kunne kommunikere ved brug af fagbegreberne.
Jane
Litteratur:
Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Hans Reitzels Forlag.
Hej med jer. Det er inspirerende at læse om jeres forskellige gode ideer til at stilladsere og formidle. Samlet set får I samlet et bredt repertoire af metoder. vh ib
SvarSlet