De første forårstegn
Pædagogiske overvejelser med SMTTE-model
Sammenhæng:
At give børnene lyst til at udforske naturen. Min første aktivitet på biotopen handler om forårstegn. Vi er på oplevelsestur til biotopen, for at se om der er nogle spirer og blomster på vej.
Gruppen af børn jeg primært har med, er vuggestuebørn. Det betyder at deres udviklingsniveau, lægger grund for at mine aktiviteter på biotopen er enkle og overskuelige. Vuggestuebørnenes verden fungere ikke i længerevarende komplicerede projekter og derfor vil jeg som udgangspunkt have aktiviteter som begynder, udføres og afsluttes inden for samme dag.
Mål:
At børnene bliver opmærksomme og nysgerrige.
At børnene bruger sanserne og oplever naturen tæt på.
At børnene for gode og behagelige erfaringer i naturen, sådan at de fremmer ønsket om fremtidige erfaringer og oplevelser i naturen.
At børnene aktivt observere naturen.
At børnene undersøger naturen selv.
At støtte børnene i starten på forståelsen af årstiderne forandring.
Tiltag:
Vi snakker om hvad vi skal kigge efter på vores tur, og på den måde gør børnene nysgerrige.
Vi tager varmt tøj på, så det kolde vejr ikke fjerner fokus fra vores mål.
Vi tager billeder af vores fund, som børnene senere kan se med deres forældre og i vuggestuen.
Vi tager grene med hjem, i håbet om blomstring hjemme på stuen.
Tegn:
Børnene er begejstrede for at skulle på tur og gå på opdagelse i naturen.
Børnene er nysgerrige og vil gerne røre ved og snakke om planterne/blomsterne.
Børnene lytter og følger med i hvad der sker omkring dem, hvad de voksne og de andre børn viser og fortæller.
Processen:
Vi har til samling snakket om, at vi i dag skal ud på oplevelsestur i naturen, vi skal ud og kigge efter forårstegn. Vi skal se om vi kan se nogle blomster der er sprunget ud og om der er små grønne spirer på træerne. Vi snakker om at sidste gang vi var på biotopen (vi kalder det seminariehaven) var der vintergækker så småt ved at komme op ad jorden. Vi tager afsted og snakker om vind og vejr på turen, vi var så heldige at solen skinnede. Vi snakkede om at solen varmer og skinner oftere når det bliver forår.
På biotopen fandt vi at vintergækkerne var sprunget ud, vi opdagede også at der var flere end vi troede og der var også erantis piblet frem i jorden.
En af de store børn fik lov at tage et billede af erantis. De smukke gule blomster viser sig heldigvis, trods rystelser.
Børnene øvede sig til at sige "Vintergæk" og "Erantis", imens vi gik rundt og kiggede på blomsterne. De voksne gik forrest og viste hvordan man kunne plukke blomsterne, så de kunne komme med hjem i en vase. Børnene fik derefter lov at plukke et par blomster. Vi snakkede om at det er vigtigt at passe på naturen, så vi plukker ikke for mange blomster.Blomsterne overlevede desværre ikke turen hjem, sådan kan det gå når vuggestuebørnene skal have lov at holde dem. Det vigtigste var at børnene havde del i projektet.
Der blev også snakket om små spirer på træerne, og et par grene kom med hjem og stå i en vase på bordet. Det ligger op til snak om vores tur når vi er på stuen og spiser frokost.
Evaluering:
Børnene har haft stor interesse i at kigge og undersøge blomsterne. De store børn har deltaget aktivt i at plukke blomster og fået en masse jord på fingrene. De mindre børn har aktivt observeret fra sidelinjen, der er blevet rakt ud efter det vi har snakket om, og både voksne og de store børn, har plukket blomster til de mindre børn så de kunne undersøge og mærke dem. Blomsterne er blevet duftet til og undersøgt blad til blad. Både børn og voksne glemte alt om tid og sted, så vi kom lidt for sent hjem til frokost. Tiden stod stille, sanserne og følelserne overtog og vi var 100% i nuet.
Hejsa - vi kan ikke lige se hvem der har lavet dette indlæg - det være være en meget stor hjælp hvis det frem gik af overskriften eller en etiket, tak ;-)
SvarSletFint med en SMTTE-model. Overvej at koble til læreplanstemaet 'natur, udeiv og science' Du kan folde dine mål mere ud:
At børnene for flere erfaringer i naturen - hvilke erfaringer forestiller du dig? Måske bliver de optaget af noget andet end du forestiller dig, men der er også OK ;-)
At børnene aktivt observere og undersøger naturen - hvad vil det sige at børnene aktivt undersøger?
Fint forløb :-)